Ik ben de HEER (2)

Vandaag is het 25 maart en dag 18 van de Veertigdagentijd. Jan-Matthijs, verbonden aan Verre Naasten, laat zien dat de bijbeltekst voor vandaag een inkijkje is in het hart van God, in Wie God in wezen is. We lezen Exodus 6:6-8.

Daarom moet je dit tegen hen zeggen: ‘Ik ben de HEER. Ik zal de last die de Egyptenaren jullie opleggen van je afnemen, ik zal jullie uit je slavenbestaan bevrijden. Met opgeheven arm zal ik jullie verlossen en de Egyptenaren zwaar straffen. Ik zal jullie aannemen als mijn volk, en ik zal jullie God zijn. En jullie zullen inzien dat ik, de HEER, jullie God ben, die jullie bevrijdt van de last die je door de Egyptenaren is opgelegd. Ik zal jullie naar het land brengen dat ik onder ede aan Abraham, Isaak en Jakob beloofd heb; dat land zal ik jullie in bezit geven. Ik ben de HEER.’

Bij Verre Naasten denken we op allerlei manieren na over zending, de wereldwijde verkondiging van het goede nieuws. Wat is vandaag de beste aanpak? Hoe kun je kerken en gelovigen betrokken houden? Wat is zending eigenlijk? Enzovoorts.

Wanneer je de Bijbel raadpleegt over zending, kom je erachter dat missie niet in de eerste plaats een opdracht is van God aan ons. Dat is het natuurlijk ook. Maar in de eerste plaats vertelt de Bijbel het grote verhaal van Gods eigen missie. Vanaf de eerste pagina’s waar God vol liefde en betrokkenheid hemel en aarde schept, tot aan de laatste bladzijden waar deze hemel en aarde nieuw zijn en schitteren van Gods glorie, lees je allereerst God zelf aan het werk: de uitvoering zijn grote plan, zijn missie. En gelovigen wereldwijd worden betrokken op Gods missie. God heeft niet zozeer een missie voor zijn kerk, nee, God heeft een kerk voor zijn missie!

De dramatische tekst van vandaag zou je dan ook kunnen typeren als: Gods mission statement. Zoals bedrijven en organisaties een mission statement hebben: een korte omschrijving van hun grote doelstelling. Hiertoe zijn wij op aarde. God zelf spreekt zijn mensen aan en zegt expliciet wat Hij gaat doen: de Heer bevrijdt Israël uit politieke en economische slavernij, inclusief alle misbruik en onrecht. Ze krijgen van de HEER een eigen plek en een eigen bestaan. En God gaat een intieme relatie met ze aan: ‘Ik zal jullie aannemen als mijn volk en ik zal jullie God zijn.’

De hele Bijbel door blijft deze grote bevrijding het model voor wat God doet, voor wie Hij is! Ook als de bevrijding nog andere dimensies krijgt in wat onze Heer Jezus doet en gedaan heeft, blijft deze eerste grote bevrijding het model: zo is God, zo is Hij aan het werk. We leven toe naar Pasen, het grote bevrijdingsfeest en Pasen heeft zijn wortels in Pascha, die eerste bevrijding.

Hoe oefen je jezelf in dat wachten? “Geef vrede, Heer, geef vrede, de aarde wacht zo lang”. Zoals Israël lange jaren zuchtte onder de slavernij, zo smachten ook gelovigen naar die Grote Bevrijding waar alle tranen worden gedroogd en alle dingen nieuw zullen zijn. Ik geef je twee dingen mee.

Allereerst: al vandaag kun je tekenen van bevrijding zien. Hier en nu al ervaren mensen bevrijding, van schuld, van zonde, van slavernij. Niet altijd, niet overal, maar het koninkrijk van God is onder ons. Oefen jezelf om die tekenen te zien.

De tekst van vandaag houdt ons nog iets anders voor: sta er bij stil Wie het is waarop we wachten. Hoor in de felle zinnen de emotie waarmee God zich verplicht om in actie te komen, zich verbindt aan ons, mensen. Elf keer klinkt in dit korte stukje het woordje “Ik”. Ik ben de HEER. Ik zal de last die de Egyptenaren jullie opleggen van je afnemen, ik zal jullie uit je slavenbestaan bevrijden. Met opgeheven arm zal ik jullie verlossen…’ En zo door.

Dit mission statement is meer dan een programma. Het is een liefdesverklaring. Het is vooral ook een inkijkje in het hart van God, in Wie God in wezen is. De eerste en de laatste zin zijn niet voor niets hetzelfde: ik ben de HEER – met hoofdletters, dat wil zeggen: de Eeuwige die zich aan mensen verbindt.

Wachten op God is geduld oefenen, zeker. Wachten op God is ook rondkijken en zijn aanwezigheid opmerken. Wachten op God is tenslotte ook: er diep van doordrongen zijn Wie Hij is!